Välkommen till Inspirationsboost!

Välkommen till Inspirationsboost!

Välkommen till Inspirationsboost!

Varför får löpare får tibial Benhinneinflammation?

Benhinneinflammation är en av de vanligaste skadorna hos löpare.

Tibial Benhinneinflammation eller Benhinneinflammation orsakas vanligtvis genom dragkrafter som utövas på musklerna som sitter över tibiabenet eller skenbenet.

Tibia ligger i den främre delen av benet. Hela skadetillståndet orsakar inflammation och akut smärta. Löpning i alltför intensiv takt är en av huvudorsakerna till detta tillstånd.

Detta tillstånd uppkommer för att dina muskler som är utformade för att se till att människokroppen kan ta sig vidare med varje steg får förslitningar.

Efterföljande komplikationer kan resultera i ökade stressnivåer som leder till mer allvarligare skada. Läs om benhinneinflammation på 117.se

Orsaker till Benhinneinflammation

Det finns ett antal vanligt förekommande orsaker till Benhinneinflammation. De vanligaste orsakerna är i grunden träningsfel och har ofta ett biomekaniskt ursprung då din kropp uppför sig ”fel” till normala rörelser. Andra vanliga orsaker till detta tillstånd är beskrivna nedan:

Hyperpronation

Detta är ett tillstånd där foten har ett steg som går inåt medan du springer. Detta ökar vridningen på nedre benen.

Dåliga skor

Användning av skor som inte är speciellt konstruerade för att springa eller slitna eller skor som inte är lämpliga för den typ av fot som en enskild person har, kan orsaka Benhinneinflammation.

.

Ändringar eller ökning i träning

Att ändra träningsdosen eller själva träningsmönstret plötsligt anses också vara en av de vanligaste orsakerna till Benhinneinflammation uppkommer.

 

Slutsats

Försök att vara medveten om ovanstående faktorer för att undvika Benhinneinflammation.

 

Varför är det viktigt att undvika viktträning?

Det är absolut ingen tvekan om att viktträning är ganska fördelaktig, men det kan visa sig vara skadligt för din kropp om du inte har någon aning om hur du ska utföra denna.

Om du inte vet vilken typ eller i vilken omfattning du ska utföra rätt träningspass kan du få följdproblem. En alltför intensiv träningsträning kan bli en fullständigt felaktig väg för dig som vill träna för att bli kroppsbyggare.

Det är av denna anledning nödvändigt för människor att lära sig mer om nästan vilken form av träningsform som helst innan de börjar träna sina träningsprogram.

Det finns många problem med viktträning. Därför finns det alltid ökad chans att människor utöver olämpliga metoder för viktträning vilket kan leda till följdproblem.

Muskelsträckning är en vanlig skada orsakad på grund av felaktig träning

Muskelspänningar (sträckning) är förmodligen en av de vanligaste skadorna som orsakats på grund av felaktig träning.

Bortsett från det faktum att muskelbelastning kan olämplig finns det faktorer som visar att felaktig viktträning också resulterar i tennisarmbåge och Benhinneinflammation.

Detta beror på det faktum att den felaktiga metoden för tyngdsträning antingen kommer att påverka musklerna kraftigt eller vrida lederna på ett negativt sätt.

Detta kommer att göra dina muskler eller leder utslitna.

Behandling och förebyggande av skador på träningen

Träning eller träningsskador kan hända när som helst och drabba nästan vem som helst.

Oavsett om du har en bra konditionsnivå eller är mycket erfaren idrottsman/kvinna kan detta uppkomma.

Även promenader eller jogging kan leda till skador som muskelbelastning. Du har dock möjlighet att avsevärt minska risken för att du drabbas av olika träningsskador genom att följa några viktiga träningsföreskrifter.

Innan vi redovisar dem kommer vi presenterar några av de vanligaste träningsskadorna.

 

 

Vanliga träningsskador

Individer skadar sig på olika sätt under träning. Några av de vanligaste träningsskadorna är:

  • Stukad fotled

  • Muskelbelastning eller sträckningar

  • Skulderskada

 

  • Benhinneinflammation eller skenklämma

  • Knäskador

  • Tendinit

Att förhindra träningsskador

Några enkla steg som kan vara till hjälp för att undvika skador när du tränar eller tränar kroppen är som följer:

Värm upp kroppen och kyla ner den

Du måste alltid börja träningspass med uppvärmningsövningar.

Försök att alltid sluta träningen med en nedkylningsperiod.

Det hjälper kroppen att göra sig redo för korrekt träning. Uppvärmningsövningar ökar hjärtfrekvensen gradvis och mjukar också upp dina leder och muskler.

Det gör att du kan träna och öva på olika övningar på det mest fördelaktiga sättet. Att cykla, hoppa rep och jogga på plats i tio minuter är några av de vanligaste uppvärmningsövningarna.

Stretching

Att stretcha kroppen både före och efter träning kan bidra till en ökad flexibilitet. Det hjälper också till att förebygga skada i mycket stor utsträckning.

Extra tillskott av protein – är det bra?

Ett ämne som har diskuterats i träningsvärlden en hel del, det är huruvida man ska addera extra protein eller inte när man tränar. En del anser att det extra protein som kroppen behöver, det ska man tillföra via sin mat, alltså det man äter. Sedan finns det andra halvan, som föredrar proteinpulver. Det finns olika sorters proteinpulver att välja mellan, så som vassleprotein, kaseinprotein, veganskt protein och så vidare. Hur man intar det är olika. Det kan blandas till drycker, men även adderas direkt på mat. Sedan finns det även färdiga produkter att använda om man föredrar det. Det är inte fel att ha ett högt proteinintag om man vill ha en bra muskeltillväxt, så väl som att det är bra vid viktnedgång. Det kan vara svårt att få i sig den mängd man behöver genom livsmedel och den dagliga kosten. Därmed kan det vara en god idé att satsa på extra tillskott i form av proteinpulver.

Proteinpulver passar den som tränar mycket

Är man en vardagsmotionär så har man inte så stort behov av vare sig vassleprotein eller kaseinprotein.  Det den passar är den person som tränar mycket och vill bygga upp muskler på ett bra sätt. När man ska bygga muskler så behöver man nämligen både protein och kolhydrater. Muskler består till en stor del av just protein, så det är många fördelar med att ha ett högt proteinintag. Det är därmed bra att satsa på ett bra mellanmål som består av proteinpulver, som till exempelvis en proteinrik smoothie. En sådan kan du göra enkelt på egen hand med hjälp av proteinpulver och bär, bananer och nötter, samt kanske lite havregryn för att få en bra mättnadskänsla. Det finns även färdiga proteindrycker och proteinbars om du vill göra det enkelt för dig.…

Är träning huvudorsaken till Benhinneinflammation?

Benhinneinflammation omfattar totalt fyra tillstånd som orsakats på grund av tuff, ansträngande, träning. Detta är ett tillstånd som vanligen förekommer hos individer upptar träning efter en viss period av inaktivitet. Posterior tibial är den vanligaste formen av Benhinneinflammation som står för cirka 75% av de större problemen som idrottare får relaterade till smärta i frambenen. Benhinneinflammation är definitivt tränings- och idrottsrelaterad och därför är det inte helt fel att påstå att ansträngande träning kan vara huvudorsaken till Benhinneinflammation. Läs mer om benhinneinflammation här, mer ingående om ont i benhinnorna.

 

Hur påverkas benet?

Det stora benet som finns i den främre delen av benet är tibia och löper från knäet till fotleden. Denna del är helt omgiven av periostium. När muskeln i den bakre tibien blir överanvänd eller överbelastad på grund av träning eller övningar leder det till akut smärta. Huvudorsakerna till benhinneinflammation är alla relaterade till samma problem vilket är för stor belastning som återkommande placeras på senorna. Detta resulterar i olika skador och en svaghet i senan. Detta i sin tur orsakar Benhinneinflammation. Primär behandling för detta tillstånd är att minska smärta och svullnad. Men den verkliga behandlingen börjar efter att man har stoppat smärtan och svullnaden. Uppmärksamheten vänds då mot en korrigering av huvudorsaken till tillståndet.

 

Behandling av Benhinneinflammation

Att identifiera själva huvudorsaken till benhinneinflammation kan vara lite svårt men det är väldigt viktigt att i största mån hitta grundorsaken till problemet. Detta beror på att tills huvudorsaken hittas och behandlas, kommer detta tillstånd troligen att återkomma. Benhinneinflammation är mycket vanligt för människor med platta fötter. Det är också vanligt bland personer som är känsliga för överpronation när de går eller springer. Även överpronation kan leda till detta problem i fotens ”båge”. Därför är det alltid viktigt för enskilda personer att korrigera fotfunktionen genom att använda speciella löparskor, stödanordningar och/eller ortopediska inlägg. Dessa är åtgärder som kan hjälpa till att lätta på spänningen på senorna. Det är också viktigt att notera att svaghet i muskler och senor också kan orsaka Benhinneinflammation. Denna svaghet orsakas generellt på grund av överanvändning eller underanvändning. Brist på korrekta stretching samt inneboende svaghet i senan kan också vara den främsta orsaken till detta tillstånd. Därför är det alltid väldigt viktigt att stretcha kroppen före träning, eftersom det hjälper till att förbereda kroppen för träningen som den är på väg att utsättas för. Stretching är den bästa behandlingen för att förebygga Benhinneinflammation. Det är emellertid också fördelaktigt om du kan arbeta med att stärka senorna genom olika övningar. Detta är också en vanlig del av rehabiliteringsprogram som du kan få av fysioterapeuter.

 

Slutsats

Det är alltid en bra idé att konsultera en specialist innan behandling av Benhinneinflammation . Om du kontaktar en specialist omedelbart hjälper han/hon dig att reglera din träning till en sund nivå, vilket ytterligare hjälper dig att undvika skadetillståndet.

Läs mer här inspirationsboost.se

Tennisarmbåge, Benhinneinflammation och muskelskador som orsakas av överanvändning

Tennisarmbåge, muskelbelastning och Benhinneinflammation är några av de vanligaste skadorna på grund av överanvändning. När en person blir skadad uppstår tillståndet generellt antingen på grund av en viss händelse som ett kraftigt slag eller fall. Det andra alternativet är en skada som orsakats under lång tid på grund av överanvändning. Överanvändningsskador är vanliga bland idrottsmän på grund av för utmanande träningssessioner och även på grund av intensiva idrottstävlingar. De flesta träningsskador börjar mycket långsamt och det här är anledningen till att människor inte alltid inser vad som verkligen händer tills det är försent.

Vanliga övningsskador

Överanvändningsrelaterade träningsskador orsakas vanligtvis på grund av muskelbelastning från kontinuerliga hopp, vridningar och slag. Dessa skador uppkommer över flera månader och ibland till och med över flera år. Oavsiktligt slitage i muskler, ben, senor och leder resulterar i olika typer av trauma som i sin tur leder till olika idrottsskador. Det finns olika typer av idrotter som har olika sorters överanvändningsskador. Skador som ofta plågar de som tränar eller tävlar inom idrotter. Dessa skador orsakas generellt av nivån på rörelser och muskler som behövs för en viss aktivitet. Det finns olika övningar på grund av träningsskador på grund av sport och de kan också tjäna gemensamma för individer som är involverade i olika typer av jobb också. Om du är en idrottare kontinuerligt i olika sporter, är det nödvändigt för dig att ha en bra uppfattning om olika typer av träningsskador i sporten. De vanligaste träningsskadorna har beskrivits nedan:

Tennisarmbåge

Tennisarmbåge eller lateral epikondylit är en mycket smärtsam skada som är ett resultat av överanvänding. Tennisarmbåge smärtan kan också leda till inflammation. Tennisspelare har ökad risk att drabbas av detta problem på grund av faktorer som bland annat beror på tennistekniken. Sprickor i tennisracket kan också leda till vibrationer som i sin tur påverkar armen och leder till tennisarmbåge. Att bära ett kvalitetsarmband (ortos) under en viss tidsperiod anses vara en bra behandling för tennisarmbåge. Men om detta tillstånd lämnas obehandlat kan det utvecklas till värre skada som kan resultera i senitit. Läs om hur en behandling går till här: Tennisarmbåge behandling Ibland kallas Tennisarmbåge för Golfarmbåge det kan du läsa om här: Golfarmbåge

Benhinneinflammation

Detta tillstånd uppstår när senorna och musklerna runt tibia blir inflammerade. Benhinneinflammation påverkas när du utför aktiviteter som att springa och jogga. Dess problem ökar när du ökar träningsdosen och då i en mycket snabb takt. Du kan undvika detta problem, eller till och med förhindra det, genom att utföra stretching övningar. Nedkylning och vila anses också som några av de bästa behandlingarna för att lindra symptomen på detta tillstånd.

 

Muskelsträckning

Löpare, gymnaster, basketspelare, dansare och alla som utför omfattande träning kan drabbas av muskelsträckning. En muskelsträckning är ett tillstånd som leder till akut smärta i musklerna och kan uppstå i nästan vilken del av kroppen som helst. Detta tillstånd orsakas vanligtvis på grund av för mycket aktivitet eller träning.

Slutsats

Att drabbas av en överanvändningsskada kan vara mycket frustrerande. Korrekt behandling av dessa skador är nödvändig för att undvika att dessa skador övergår till att bli svårbehandlade.

Läs mer här inspirationsboost.se